Merkkijono on ohjelmoinnissa käytettävä termi,
joka tarkoittaa tekstiä.
Esimerkiksi "apina" on merkkijono, joka muodostuu viidestä merkistä.
Merkkijonon sisältö kirjoitetaan lainausmerkkien sisään.
Merkkijonoilla laskeminen
Voimme laskea merkkijonoilla hieman samaan tapaan kuin luvuilla.
Ensinnäkin voimme yhdistää merkkijonoja +-merkin avulla:
a="esi"b="merkki"print(a+b)
Tämän ohjelman tulostus on seuraava:
esimerkki
Lisäksi voimme monistaa merkkijonoa *-merkin avulla:
x="abc"print(x*4)
Tämä ohjelma antaa seuraavan tuloksen:
abcabcabcabc
Kuvioita silmukoilla
Kun yhdistämme silmukan ja merkkijonot, voimme tuottaa
monenlaisia kuvioita.
Esimerkiksi seuraava koodi tulostaa portaikon,
joka muodostuu risuaidoista:
foriinrange(1,6):print("#"*i)
Ohjelman ideana on, että se käy läpi luvut 1...5
muuttujan i avulla ja tulostaa luvun i
kohdalla merkkijonon, jossa on i risuaitaa.
Ohjelman tulostus on seuraava:
#
##
###
####
#####
Koska koodi käyttää silmukkaa, voimme helposti muuttaa kuvion kokoa
muuttamalla silmukan alkua.
Esimerkiksi voimme muuttaa koodia näin:
foriinrange(1,9):print("#"*i)
Nyt silmukka käy läpi luvut 1...8 ja kuviossa on 8 kerrosta:
#
##
###
####
#####
######
#######
########
Seuraava koodi puolestaan tulostaa portaikon peilikuvana:
foriinrange(1,6):print(" "*(5-i)+"#"*i)
Tämä ohjelma tulostaa merkkijonoja,
joissa on ensin 5-i
välilyöntiä ja sitten i risuaitaa.
Välilyöntien ansiosta portaikko tulostuu peilikuvana:
#
##
###
####
#####
Kun haluamme tulostaa kuvion, meidän täytyy siis keksiä,
mitä teemme, kun silmukassa tulee vuoroon tietty
muuttujan arvo.
Pääset harjoittelemaan tätä seuraavien tehtävien avulla.